Ťažné zariadenia

Predaj a montáž ťažných zariadení od výrobcov: Galia, Bosal, Hook CZ

Použitie a zaťaženie ťažného zariadenia

V dnešnej dobe rozmachu cyklistiky sa ťažné zariadenie veľmi často okrem ťahania prívesného vozíka používa aj na prevoz bicyklov, prípadne lyží alebo inej batožiny v prevozných boxoch, namontovaných na ťažných zariadeniach. Pri ťahaní vozíku väčšinou sledujeme hmotnosť celej ťahanej sústavy (vozík + náklad). V prípade nosiča bicyklov je potrebné sledovať maximálne možné zvislé zaťaženie ťažnej gule. Tento údaj je uvedený pri každom ťažnom zariadení v našej ponuke. Rôzne verzie ťažných zariadení môžu mať rôzne zvislé zaťaženie.

 Maximálne zaťaženieHmotnosť prívesu s nákladom nesmie presiahnuť maximálnu hmotnosť prípojného vozidla uvedenú v technickom preukaze automobilu.  
 Zvislé zaťaženieAk plánujete prevážať bicykle, hmotnosť bicyklov spolu s nosičom nesmie presiahnuť maximálne zvislé zaťaženie ťažného zariadenia. Rôzne verzie ťažných zariadení môžu mať rôzne zvislé zaťaženie.Tento údaj nájdete v popise každého ťažného zariadenia v našej ponuke. 

 

Verzie ťažných zariadení

Ťažné zariadenie sa skladá zo samotnej ťažnej gule, z konektora (prípojky) a elektroinštalácie (elektronický modul medzi automobilom a konektorom). Je niekoľko verzií samotných ťažných gulí aj elektroinštalácií. V prípade, že si neviete vybrať, stačí nám zavolať a s výberom vám poradíme.

A. Pevné ťažné zariadenie – skrutkové

Skrutkové ťažné zariadenie je napevno pripojené k automobilu. Aj keď je samotný čap pripevnený skrutkou, ktorá umožňuje odmontovať čap, nemalo by sa to robiť. Samotné skrutky sú totižto utiahnuté momentovým kľúčom.Čap s ťažnou guľou nie je potrebné demontovať nikde v EU, skrutkový spoj sa považuje za pevný spoj. 
Výhody
nízka cenavyššia pevnosť 
Nevýhody
viditeľný čap pod nárazníkom – znížená estetika 

B. Odnímateľné ťažné zariadenie – bajonet

Toto ťažné zariadenie obsahuje rýchlospojku, tzv. bajonet, ktorý umožňuje čap s ťažnou guľou odmontovať aby nezavadzal a nekazil estetiku vozidla. Samotné nasadenie čapu a jeho demontáž je otázkou niekoľkých sekúnd. 
Výhody
čiastočné alebo úplne neviditeľné (záleží na systéme čapu)estetika vozidla zostáva nedotknutá
jednoduchá manipulácia bez použitia náradia
Nevýhody
čap sa musí demontovať v prípade, že sa ťažné zariadenie nepoužíva
vyššia obstarávacia cena   

Elektroprípojky

Súčasťou ťažného zariadenia je aj príslušná elektroinštalácia s konektorom do ktorej sa pripája prívesný vozík, príves alebo nosič bicyklov. Existujú dva druhy pripájacích konektorov.

7 – pólový

  • jednoduchý konektor vhodný len pre malé nebrzdené prívesné vozíky
  • neobsahuje signál pre spiatočku
  • neobsahuje trvalý plus napr. pre karavany

13 – pólový

  • obsahuje signál spiatočky
  • môže obsahovať trvalý plus aj dobíjanie batérie karavanu
  • vhodný pre nosiče bicyklov, karavany a veľké prívesy 

Pre oba konektory existujú redukcie. Čiže ak máte na automobile 13-pólový konektor, redukciou z neho urobíte 7-pólový. Ide to aj opačne, zo 7-pólového na 13-pólový, avšak takýto 13-pólový nebude mať signál pre spiatočku ani trvalý plus.


Elektroinštalácie

Elektroinštalácia je malý elektronický modul s kabelážou, ktorý zabezpečuje prenos signálov medzi automobilom a vozíkom alebo nosičom bicyklov. Je to zároveň aj bezpečnostný prvok, ktorý ochráni elektroniku automobilu v prípade skratu vo vozíku alebo iného problému. 

Moderné automobily neumožňujú pripojiť svetlá vozíka priamo na zadné svetlá automobilu. V automobile sú dnes často LED svetlá a automobil sleduje spotrebu takýchto svetiel. Pri priamom pripojení svetiel vozíka, automobil automaticky hlási chybu zadných svetiel. Preto sa musí medzi automobil a vozík zapojiť špeciálny modul (elektroinštalácia). Bežne sa používajú dva druhy elektroinštalácií.

Univerzálna elektroinštalácia – najbežnejšie používaná

Tento typ je vhodný pre akýkoľvek automobil. Chráni elektroniku automobilu, ale samotný automobil nezistí keď do konektoru pripojíte vozík alebo nosič. 

Typová elektroinštalácia – najvyšší model elektroinštalácie

Pripája sa na komunikačnú zbernicu automobilu. Modul komunikuje s automobilom. V prípade pripojeného vozíku alebo nosiča, automobil nezapína parkovacie senzory pri cúvaní. Rovnako pri zapnutí zadného hmlového svetla sa toto rozsvieti len na vozíku a nie na automobile, aby neoslepovalo vodiča v spätnom zrkadle svietením na vozík.  

Ak neviete ktorá elektroinštalácia je vhodná pre vaše vozdilo, radi vám poradíme.