Ťažné zariadenia
Predaj a montáž ťažných zariadení od výrobcov: Galia, Bosal, Hook CZ
Použitie a zaťaženie ťažného zariadenia
V dnešnej dobe rozmachu cyklistiky sa ťažné zariadenie veľmi často okrem ťahania prívesného vozíka používa aj na prevoz bicyklov, prípadne lyží alebo inej batožiny v prevozných boxoch, namontovaných na ťažných zariadeniach. Pri ťahaní vozíku väčšinou sledujeme hmotnosť celej ťahanej sústavy (vozík + náklad). V prípade nosiča bicyklov je potrebné sledovať maximálne možné zvislé zaťaženie ťažnej gule. Tento údaj je uvedený pri každom ťažnom zariadení v našej ponuke. Rôzne verzie ťažných zariadení môžu mať rôzne zvislé zaťaženie.
Maximálne zaťaženie![]() |
Zvislé zaťaženie![]() |
Verzie ťažných zariadení
Ťažné zariadenie sa skladá zo samotnej ťažnej gule, z konektora (prípojky) a elektroinštalácie (elektronický modul medzi automobilom a konektorom). Je niekoľko verzií samotných ťažných gulí aj elektroinštalácií. V prípade, že si neviete vybrať, stačí nám zavolať a s výberom vám poradíme.
A. Pevné ťažné zariadenie – skrutkové
![]() |
Výhody nízka cenavyššia pevnosť | Nevýhody viditeľný čap pod nárazníkom – znížená estetika |
B. Odnímateľné ťažné zariadenie – bajonet
![]() |
Výhody čiastočné alebo úplne neviditeľné (záleží na systéme čapu)estetika vozidla zostáva nedotknutá jednoduchá manipulácia bez použitia náradia | Nevýhody čap sa musí demontovať v prípade, že sa ťažné zariadenie nepoužíva vyššia obstarávacia cena |
Elektroprípojky
Súčasťou ťažného zariadenia je aj príslušná elektroinštalácia s konektorom do ktorej sa pripája prívesný vozík, príves alebo nosič bicyklov. Existujú dva druhy pripájacích konektorov.
7 – pólový

- jednoduchý konektor vhodný len pre malé nebrzdené prívesné vozíky
- neobsahuje signál pre spiatočku
- neobsahuje trvalý plus napr. pre karavany
13 – pólový

- obsahuje signál spiatočky
- môže obsahovať trvalý plus aj dobíjanie batérie karavanu
- vhodný pre nosiče bicyklov, karavany a veľké prívesy
Pre oba konektory existujú redukcie. Čiže ak máte na automobile 13-pólový konektor, redukciou z neho urobíte 7-pólový. Ide to aj opačne, zo 7-pólového na 13-pólový, avšak takýto 13-pólový nebude mať signál pre spiatočku ani trvalý plus.
Elektroinštalácie
Elektroinštalácia je malý elektronický modul s kabelážou, ktorý zabezpečuje prenos signálov medzi automobilom a vozíkom alebo nosičom bicyklov. Je to zároveň aj bezpečnostný prvok, ktorý ochráni elektroniku automobilu v prípade skratu vo vozíku alebo iného problému.

Moderné automobily neumožňujú pripojiť svetlá vozíka priamo na zadné svetlá automobilu. V automobile sú dnes často LED svetlá a automobil sleduje spotrebu takýchto svetiel. Pri priamom pripojení svetiel vozíka, automobil automaticky hlási chybu zadných svetiel. Preto sa musí medzi automobil a vozík zapojiť špeciálny modul (elektroinštalácia). Bežne sa používajú dva druhy elektroinštalácií.
Univerzálna elektroinštalácia – najbežnejšie používaná
Tento typ je vhodný pre akýkoľvek automobil. Chráni elektroniku automobilu, ale samotný automobil nezistí keď do konektoru pripojíte vozík alebo nosič.
Typová elektroinštalácia – najvyšší model elektroinštalácie
Pripája sa na komunikačnú zbernicu automobilu. Modul komunikuje s automobilom. V prípade pripojeného vozíku alebo nosiča, automobil nezapína parkovacie senzory pri cúvaní. Rovnako pri zapnutí zadného hmlového svetla sa toto rozsvieti len na vozíku a nie na automobile, aby neoslepovalo vodiča v spätnom zrkadle svietením na vozík.
Ak neviete ktorá elektroinštalácia je vhodná pre vaše vozdilo, radi vám poradíme.